torsdag 2 februari 2012

Tätt mellan målen

För mig brukar det normalt sett gå ungefär fyra timmar mellan mina måltider. Oftast beror det på praktiska skäl, att jag inte hinner äta oftare. Det händer inte heller alltför sällan att det går ännu längre tid för mig mellan två mål och då brukar jag vara vrålhungrig vid det laget det är dags för att äta.

Jag lever alltså inte alltid riktigt som jag lär. För jag förespråkar att det ska gå tre timmar och max fyra mellan två måltider. Detta för att hela tiden ha en jämn blodsockerkurva och förhindra överätning när man väl äter.

Idag är dock en annorlunda dag. I alla fall har denna förmiddag blivit annorlunda för mig rent måltidsmässigt. Nu som mammaledig brukar jag äta min lunch ganska sent även om jag går upp relativt tidigt (ca 06.30-07.00). Anledningen till det är att jag äter min frukost först några timmar efter att jag har gått upp då jag inte är hungrig tidigare än så. Med alla förmiddagens bestyr och träningspass alternativt långpromenad hinner klockan bli framåt 14-15 innan jag sätter mig ner och äter min lunch. Då har det egentligen gått lite för många timmar sedan frukost...

Det som är annorlunda idag är att jag ska träffa mammagruppen i eftermiddag och behöver äta min lunch redan klockan 13. När jag planerade in mina måltider och min träning i morse insåg jag att det skulle bli tajt att hinna äta både frukost och efter-träningen-mål innan lunchen. Samtidigt visste jag att jag behövde båda målen för att orka träna och tillgodose mig träningen. Så jag valde att äta en mindre frukost innan träningen och ett annat mindre mål efter träningen.

Innan träningen: Knäckeskiva med kesella och kokt ägg
Till frukost i morse; en knäckebrödsskiva med lättkesella, ett kokt ägg och peppar. Normalt sett äter jag mer till frukost än så här, men jag ville inte vara alltför mätt innan träningen och jag ville vara hungrig igen efter träningen. Då blev detta lagom.

Efter träningen: yoghurt, GI-smart müsli, clementin
Efter träningen; mild naturell lättyoghurt med mindre müsli än vanligt (GI-smart müslin) och en clementin. Jag var rejält hungrig efter träningen och blev precis lagom mätt av denna måltid. Eftersom jag visste att jag skulle äta lunch två timmar senare var det bra att jag inte blev mer mätt än så.

Denna förmiddag blev det endast två timmar mellan mina måltider med en frukost klockan 08.45, efter-träningen-mål klockan 11.00 och lunch nu om en stund klockan 13.00. Inte som jag brukar göra, men har man möjlighet att äta så här ofta så tror jag att det är bättre än att låta det gå mer än fyra timmar mellan måltiderna. Det gäller då att man inte äter för mycket när man äter så att man är hungrig igen efter två timmar. Min lunch idag (fullkornspasta, köttfärssås och broccoli) kommer vara rejälare dock för den tänker jag stå mig på ett tag framöver.

Hur långt låter du det gå mellan måltiderna?

10 kommentarer:

  1. Förut kunde det gå rätt lång tid, men nu är min kropp nästan som en klocka som blir hungrig var tredje timme ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha en inbyggd matklocka för då är ju chansen större att man äter när man behöver.

      Radera
  2. Åh! Jag äter definitivt "ofta"... gärna med 2-2½ timmas mellanrum :) Äter jag frukost halvåtta är jag definitivt redo för mellis vid tio och kan lätt äta lunch strax efter 12 ändå. Gissar dock att det är lite vanesak? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det är mycket en vanesak. Bra att du har vänjt din kropp vid att äta ofta!

      Radera
  3. För lång tid på jobbet! Blir nästan 4 timmar mellan och det är verkligen inte ok! Jag har knappt tid att lämna datorn ibland. Bara att hämta vatten tar emot tidsmässigt... Inte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, låter som att du har det för stressigt på jobbet!

      Radera
  4. Ibland går det inte att leva som man lär och det är helt ok. Vi har grundtanken och strävar efter den och det är viktigt. Jag missar också ibland, oftast av praktiska skäl men ibland även för jag "tappar bort mig".

    Ha en fortsatt fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får försöka så gott man kan. Ha en fin fredag du med!

      Radera
  5. 3 timmar mellan varje mål är så lite! Tycker det känns som att det enda man gör är att äta och äter man inte tänker man på nästa mål. För mig funkar det bättre att "känna efter". Jag märker när kurvan dippar neråt, jag blir irriterad och trött i huvudet och då vet jag att de tär dags att äta något, lite nötter eller nåt bara. Att leva som man lär - är det nån verkligen gör det? På rikigt? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt att slänga i sig några nötter i brist på annat!

      Radera