lördagen den 17:e mars 2012

Några tips för gummibandsträning

Som ni har märkt använder jag mina gummiband en hel del när jag tränar. De har varit särskilt bra för mig att träna med under graviditeten och de första månaderna efter förlossningen. Att träna med gummiband är skonsam träning för musklerna. Lite som rehab-träning. Men jag använder dem fortfarande i min träning trots att jag orkar lyfta tyngre vikter nu.

Gummibanden fungerar bra att använda som träningsredskap i flera olika syften:
  • När man behöver bygga upp kroppen försiktigt efter exempelvis en sjukdomsperiod eller en graviditet
  • När man behöver träna lite lugnare under exempelvis en graviditet eller just för att man behöver/vill träna musklerna på ett lugnare sätt
  • Om man är ovan vid styrketräning och vill känna på hur det är att träna musklerna
  • Som ett komplement till tyngre styrketräning med exempelvis hantlar, viktstänger och maskiner
  • Som ett inslag i funktionell träning för kroppen tillsammans med den egna kroppsvikten som tyngd
  • Finns säkert fler syften som jag inte kommer på här...

Vi har tre olika sorters gummiband hemma. Två av dem har vi köpt på Ebay och det är verkligen något jag kan tipsa om. De två blåa gummibanden ovan i bild har vi köpt där för några ynka kronor. Det går att hitta gummiband där till hur billigt pris som helst. Om du ska köpa ett gå in där och kolla!


Det är bra att ha några olika varianter av gummiband då de går att använda på lite olika sätt. Det långa, röda gummibandet, som jag håller i ovan i bild, har en remsa på mitten av bandet så att man kan fästa den i en stängd dörr. Då kan man enkelt träna övningar som rodd, bröstpress, latsdrag, axelövningar och mycket mer.

Det mellanlånga, blåa gummibandet använder jag ofta när jag tränar axlar eller biceps genom att stå på det. Eller i sittande rodd genom att vira det runt mina fötter.

Det korta, blåa gummibandet är det jag använder minst. Det fungerar till axel-, biceps- eller tricepsövningar där man inte behöver dra bandet så långt.

Det som är bra med gummiband är också att det är enkelt att ta med dem på resor och utflykter. Och om du har ett eller flera hemma kan du enkelt få till bra träning i ditt hem.

Här kommer några förslag på träningspass med gummiband:
Jag tränar med gummiband:
Lycka till om du vill testa! Som sagt, man behöver absolut inte vara gravid eller postgravid för att träna med gummiband. Det är bra träning för ALLA!

6 kommentarer:

  1. bra tips! jag har bara ett gummiband som tyvärr blir lite för "lätt" till många övningar...men det funkar till några iaf :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härligt tips, de uppskattas!

    SvaraRadera
  3. Gillar :-) Och jag har nu hittat och köpt sådant gummiband som kan fästas i dörren! Kanon! För mig personligen passar inte gym (annat än gruppträning) men jag tycker ändå om att köra lite styrka och då är detta perfekt!

    Kram Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra, Veronica! Bra att kunna träna styrka när som helst hemma! Kram

      Radera