tisdag 13 mars 2012

Yogalates på mitt sätt

Yoga...
En relativt ny gruppträningsklass är Yogalates, vilket är en blandning av yoga och pilates. Klassen finns bland annat på SATS och är en träningsform som tränar styrka, rörlighet och balans.

Så här beskriver SATS själva Yogalates:
Yogalates är en klass som kombinerar det bästa av två världar: utmanande yogapositioner varvas med tuffa bålövningar från pilates i en dynamisk kombination som håller din kropp både rörlig och stark. 

Träningen är utformad så att yogainslagen hjälper dig som gillar pilates att utvecklas inom detta område och tvärtom – så att du som gillar yoga utvecklas av pilatesinslagen. 

– Från yogan hämtas smidighet, balans och styrka. Från pilates precision, koncentration och bålstyrka. Klassen passar alla som gillar yoga eller pilates och som vill ha lite mer utmaning i träningen, säger Annette Lefterow, som är den som har utvecklat Yogalates-konceptet. Läs med här.

Jag tränade mitt egna yogalates-pass nu på morgonen. Eftersom jag aldrig har gått på en yogalates-pass på en anläggning vet jag inte exakt hur klassen ser ut och är uppbyggd. Men jag gissar att yoga och pilates blandas kontinuerligt under klassen. Vad jag gjorde var att jag delade upp de båda träningsformerna och började med 35 minuters poweryoga och fortsatte med 25 minuters pilates.

... + pilates = yogalates
Till min hjälp hade jag en DVD med poweryoga, pilates och qigong. Det var välbehövligt åtminstone för pilatesen eftersom det var väldigt länge sedan jag tränade det. Efter morgonenns yogalates måste jag säga att jag gillar yoga mycket bättre än pilates. Den sistnämnda träningsformen är bra för att stärka upp bålen, men det gör jag hellre med mer traditionell coreträning. Tycker att tempot i pilates är för segt och att övningarna tar för lång tid. Yogan är det lite mer power i!

Det var kul att testa att kombinera de båda träningsformerna vid ett tillfälle och jag skulle gärna gå på ett riktigt yogalates-pass någon gång. Men tills dess fortsätter jag mer mer yogaträning och vanlig coreträning och mindre pilatesträning.

Träningsoutfit: Röhnisch Ellen Tee och byxor från H&M.

9 kommentarer:

  1. Jag var på ett Bodybalance pass i söndagskväll. Det ska vara en blandning av yoga/pilates/tai chi. Gick mest för att jag tänkte att det var bra rörlighets och smidighetsövningar. Tyckte det kändes lite halv flummigt och segt när vi höll på men sjutton vilken träningsvärk jag haft i muskler jag inte trodde jag hade. Så jag får nog erkänna att det var bra träning för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också tränat bodybalance vid några tillfällen. Gillar den klassen och tycker en har ett bra flöde mellan övningarna. Förstår att du fick träningsvärk för det är bra träning för musklerna!

      Radera
  2. Har också bara kört Body Balance och visst är yogan underbar, men jag gillar "flödet" i pilates. Hur den får igång rörelseflödet i kroppen. Men smaken är som baken. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag måste säga att jag också föredrar core före pilates och yoga gillar jag bättre än pilates också.

    Och jo, halsen är bättre, men jag är fortfarande snorig och hostar så vilar lite till. Väldigt segt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars dig som fortfarande är sjuk! Segt... Krya på dig!

      Radera
  4. Kul att testa på något nytt=)

    Javisst är de gott med romsås. Jag har alltid undrat, vad är de för skillnad på röd och svart rom?Vet du=)

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Fantastiskt kul att läsa om din kärlek för Yogalates! Jag är själv Yogalates instruktör på SATS och kör många sådana klasser i veckan och sett så många fantastiska reslutat. Träningsformen är mjuk för kroppen och det är en jättestor skillnad när man låter den få bestämma.

    Fortsätt med att inspirera andra som du gör!

    Stor kram,
    Lise Korsedahl (Sats Göteborg)

    SvaraRadera
  6. http://www.dinpilates.com/2013/02/vill-du-bli-yogalates-instruktor.html

    Ifall du skulle vilja jobba mera aktivt med Yogalates :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är instruktör i detta, Lise! Tack för dina tips!

      Radera