tisdagen den 10:e april 2012

Axelpress ovan huvudet - Tips på styrkeövning

Nu när jag är för förkyld för att styrketräna passar jag på att tipsa om en styrketräningsövning istället. Jag känner mig dock mycket bättre idag så imorgon hoppas jag kunna vara igång med träning igen!

Precis som sist tipsar jag denna gång om en övning för axeln. Detta är en favorit hos mig, så jag blir verkligen träningssugen nu: Axelpress ovan huvudet, en övning som främst tränar framsida axel.

Övningen går att variera genom att använda gummiband (se bilderna), hantlar, viktplattor, skivstång eller styrketräningsmaskin för just axelpress. Den kan göras ståendes eller sittandes på en bänk.

Viktigt att tänka på är att ha en anspänd bål under hela övningen och gärna stå höftbrett isär med benen. Det fungerar visserligen lika bra att sitta ner på en bänk när man utför övningen.

Övningen startar med armbågarna i 90-graders vinkel, riktade utåt från kroppen (om du jobbar med en skivstång kan riktmärket vara att ha stången framför hakan i utgångsläget). För armarna ovan huvudet tills du har utsträckta armbågar. För sedan långsamt tillbaka armarna till utgångsposition. Övningen kan utföras med en hand i taget, men det innebär större krav på balans, bålstabilitet och teknik.

Jag tycker att detta är en grym övning för axel och brukar träna den ofta när jag fokuserar på axelträning. Även triceps aktiveras sekundärt i denna övning.

Tidigare tips på övningar:
Bilder från maj 2010

2 kommentarer:

  1. Den där tar skönt! Jag kör själv bara med hantlar och ser till att börja axel-passen med den, så att jag kan kötta på max. :)

    Förstår inte riktigt hur du menar med avslappnade axlar däremot? De blir ju tokspända och det är ju tanken. Tänker du kanske på kappmuskeln och att man inte ska dra upp axlarna (shrugs)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du också gillar denna övning! Jag ser nu att jag har formulerat mig lite felaktigt när det gäller axlarna. Får ändra på det.

      Radera