söndagen den 29:e april 2012

Axelrotation för rotatorkuffen - tips på styrkeövning


Jag vilar från träning i helgen, men vill ändå passa på att tipsa om en bra styrketräningsövning. Den här övningen ger bra träning för rotatorkuffen, muskler som tyvärr är lätt att glömma bort och som jag har tipsat om tidigare. Här visar jag en axelrotation som alltså tränar rotatorkuffen samt baksida axlar.

Övningen kan göras med hantlar, i kabelmaskin, med gummiband eller som här med viktplattor. Gör så här: Håll överarmarna parallella med golvet och armbågarna i 90 graders vinkel under hela övningen. Börja med att hålla även underarmarna parallella med golvet (bilden ovan till vänster visar mig när jag redan har inlett övningen och alltså inte utgångspositionen). För underarmarna sakta uppåt tills de är parallella med väggen istället. Spänn till i axeln och gå långsamt tillbaka till utgångsläget.

Lycka till!

Tidigare tips på övningar:

5 kommentarer:

  1. sv; ja det var riktigt gott faktiskt, hade kanel och saffran på.. lyx va? :)

    måste bara tillägga lite petigt att rotatorkuffen inte är en muskel, utan hela 5 (!) stycken :) Så otroligt bra att du tipsar om att träna dessa viktiga muskler :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant. Rotatorkuffen är ju flera muskler. Jag ska ändra det! Tack för att du såg det!

      Visst är det grymt att träna denna muskelgrupp
      Ha en fin dag!

      Radera
  2. Jag gillar den övningen. Man känner sig stark! :D

    SvaraRadera
  3. Hej. Tänkte bara inflika en kommentar. Den övningen du rekommenderar är en riktig axeldödare. Läs håll dig skadefri på gymmet av axon så lär du inte göra denna övningen igen. Rekommenderar istället innåt respektive utåtrotationer med armbågen i 90 grader och överarmen fixarad mot kroppen. Kabelmaskin i armbågshöjd och 20x3 per innåt och utåt. Kontrolerad rörelse och kör väldigt lätt du ska bara bli lite trött i muskeln. Absolut inte till failure. Tack för mig

    SvaraRadera