fredagen den 27:e april 2012

Benpass ute och yoga inne

Utepass

Min plan var att träna utomhus idag. På schemat stod ett benpass och lite yoga. Det var vackert väder när jag kom ut i morse; solen var på väg upp bakom tallarna och det vilade en frisk känsla i luften. Nattens regn hade lämnat härliga dofter och en skön fräsch luft efter sig. Regnet har också lämnat en blöt altan efter sig. Så det fick bli benpass med stående övningar ute och resten av träningspasset inomhus.

Jag intar position... och kör sedan utfall med viktpåse.

Det var härligt att träna utfall och knäböj på altanen medan solen visade sig allt mer. Jag utmanade mig själv i jägarvila, vilket var ungefär två år sedan jag gjorde senast. Pressade inte mig själv så hårt utan var lite "lat" och gav upp tidigare än jag egentligen skulle ha klarat. Blev ganska förvånad att resultatet blev över fyra minuter fastän jag inte kände mig alltför ansträngd i benen. Det är längre än jag stod senast för två år sedan när jag körde en liten utmaning här på bloggen. Nästa gång tänker jag stå längre tid än så!

Jägarvila

Sista övningen i benpasset körde jag inomhus eftersom jag behövde ligga på en matta då och hade ingen lust att blöta ner den på altanen.

Sista övningen i benpasset

Dagens träning:
  • Djupa utfallssteg, 100 stycken
  • Jägarvila mot vägg i 4,06 min
  • Breda knäböj med viktpåse fram, 3 x 16
  • Utfall med viktpåse fram, 3 x 16 per ben
  • Smala knäböj utan vikt, 100 stycken
  • Smala knäböj utan vikt djupt nere, 60 + 40 stycken
  • Benlyft mot soffa, ett ben i taget, 16 + 20 + 24 per ben
  • Poweryoga, 35 minuter
Det var skönt och välbehövligt att avsluta träningen med yoga. Jag kom in i ett skönt yogaflow då Wilmer sov sött i sin vagn hela iden. Med dagens fina och soliga väder vore det skönt att vara utomhus resten av dagen, men (dessvärre) har Wilmer och jag mest inomhusaktiviteter planerade för dagen.

8 kommentarer:

  1. Har du testat appen nike training club till iphone? Jag tror verkligen att du skulle gilla den, en massa olika övningar som är ihopsatta till pass, finns i olika svårighetsgrader, och man kan välja mellan kondition, "intervaller" med både kondition/styrka, styrkeövningar och fokuspass på en del som t.ex. mage, ben eller axlar. Alla går på tid och det finns videor som visar hur man ska göra. En hel del roliga övningar som inte är så vanliga, jag tycker du ska testa. Dessutom helt gratis att ladda ner :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har jag inte testat. Låter som en kul app! Tack för tipset!

      Radera
  2. Åh vad jag blir träningssugen nu... Är på resande fot och har inte gjort annat än suttit och promenerat. Bra jobbat idag och bra tid på jägarvilan. Trevlig fredag till dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du får träna snart! Trevlig helg!

      Radera
  3. MYSIGT det ser ut! Så najs att träna utomhus ju :) Och GRYMT imponerande med jägarvilan - du hade gett tjejerna på BBC en match! Trevlig helg på dig, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit grymt kul att utmana med jägarvila på BBC. Nästa år kanske!!! Trevlig helg och kram!

      Radera
  4. Heja Karin! Åh vad fint ni har det !!

    SvaraRadera