tisdagen den 17:e april 2012

Grym utomhusträning

Innan jag kunde sätta igång att träna i morse gick jag iväg på en liten promenad med barnvagnen för att hitta sand. Jag skulle fylla min träningssäck med något tungt och efter att jag hade fått ett gäng bra tips från er (tack så mycket!) beslutade jag mig för att sand borde vara det smartaste fyllnadsmaterialet och dessutom enkelt att hitta på en lekplats. Mjöl, socker, vällingpaket eller liknande hade säkert också fungerat, men det hade jag inga mängder av hemma.

Jag gick till vår närmaste lekplats, men när jag kom dit kändes det helt fel att ta sand från parkens sandlåda. Så jag gick hem igen utan sand. Istället fyllde jag säcken med singel, som vi har kvar av i en hög på uppfarten. Singel väger en hel del, men speciellt mjuk blev ju inte säcken av det. Den var dessutom för liten för att ha på axlarna så jag fick hålla den framför bröstet när jag gjorde mina utfalls- och knäböjsövningar. Funkade det med. Hur tung den var vet jag inte, men tillräckligt tung för att ge bra effekt i träningen och bra bonusträning för baksida axel och rygg gav den. När man tränar med en vikt hållande framför brösten är det extremt viktigt att man håller en stolt hållning; att man pressar upp bröstet, drar axlarna bakåt och drar åt coremuskulaturen. Eftersom tyngden ligger fram på kroppen är risken större att man tippar framåt ifall man inte tänker på att hålla rätt teknik.

Jag använde säcken som vikt i ett par av övningarna i dagens pass. Hela passet tränade jag utomhus på vårt trädäck på tomten. Så härligt att samtidigt få frisk luft och höra fågelkvitter under träningen! Wilmer låg under tiden vaken i sin vagn. Ungefär halvvägs in i passet tröttnade han på att ligga där och fick komma upp till mig istället. Jag kunde då träna några övningar med honom som vikt. Han med sina åtta kilo är betydligt lättare än min säck så jag orkade riktigt många knäböj med honom som tyngd på bröstet. Axelpressen ovan huvud med honom fick jag dock kämpa för att klara 16 gånger tre. Det var tungt! Men Wilmer tyckte att det var kul!

Dagens utomhusträningspass:
  • Knäböj med viktpåse fram som tyngd, 3 x 16
  • Knäböj med viktpåse fram som tyngd, djupt nere, 3 x 16
  • Utfallsgång utan vikt, 100 steg
  • Utfall med viktpåse fram som tyngd, ett ben i taget, 3 x 16
  • Upphopp, 3 x 16
  • Benlyft mot soffa, ett ben i taget, 16 + 10 + 10
  • Knäböj med bebis, 100 stycken i följd
  • Axelpress ovan huvud med bebis, 3 x 16
  • Burpees i tabataintervaller 20/10 x 8
  • Benlyft på alla fyra, ett ben i taget, 24 + 24 + 32
  • Armhävningar 12 + 16 + 12
  • Armhävningar med rumpan i luften, 8 x 3
  • Höga knän hopp i tabataintervaller, 20/10 x 8
Det blev alltså en skön omgång med övningar för framförallt ben och rumpa, men även för axlar och lite rygg. Plus att jag fick upp pulsen en del när jag tränade konditionsövningarna.
Min utsikt under träningspasset
Min hemmagjorda tyngdsäck

6 kommentarer:

  1. Du är ju fantastisk! Vilken grej att fixa till det där träningspasset! Grymt imponerad måste jag erkänna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle du också klara att fixa till! =)

      Radera
  2. Härligt!
    Sand kanske går att köpa på något byggvaruhus annars?

    SvaraRadera
  3. Vilket bra pass .. inspirerade - så det har jag kopierat!!

    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du blev inspirerad av det!

      Radera