onsdagen den 18:e april 2012

Leksands Fäbodknäcke Surdegsbröd

Jag gillar knäckebröd och det här knäckebrödet gillar jag extra mycket: Leksands Fäbodknäcke Surdegsbröd.

Knäckebrödet är bakat på surdeg och har följande ingredienser: fullkornsrågmjöl, vetekli, maltmjöl, linfrö, vetemjöl, salt och vatten från egen källa. Naturligt och nyttigt!

Brödet är krispigt, mustigt och gott. Ett sådant här gott knäckebröd kan jag gärna äta som det är med lite smör på. Men ska man äta det till mellanmål är det klokt att ha ett ordentligt pålägg på det för att få i sig tillräckligt av proteiner och fetter.

Mitt mellanmål idag på eftermiddagen bestod av en skiva Fäbodknäcke med böcklingpastej och gurka. Böcklingpastej är inte det bästa man kan äta på grund av att det innehåller en del salt och några E-ämnen. Men det är å andra sidan både proteinrikt och fyllt med nyttiga fetter. Som omväxling tycker jag att det är ett helt okej pålägg.


5 kommentarer:

  1. Hej! :) har kommit att tänka på en sak ibland när jag ser hur du lägger upp träningen, som i föregående inlägg t.ex. Hur kom du på att köra just de musklerna du körde efter löpintervallerna?
    Går det att kombinera konditions- & styrketräning hejvilt så länge man känner efter att det känns bra och utför övningarna med rätt teknik? Lixom, hur vet man att det funkar att träna just överkroppen efter konditionsträningen?

    Lite skum fråga kanske, men det var något jag kom att tänka på. Tack för en jätteinspirerande blogg! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig handlar det om att jag vill träna igenom alla stora muskelgrupper under en vecka. Den här veckan tränade jag ben, rumpa och axlar i tisdags, bröst och bål idag och kommer träna rygg imorgon.

      Om man ska kombinera konditionsträning med styrketräning i samma pass är mitt tips att starta med styrketräningen om man tror att det finns risk att man inte klarar av att hålla rätt teknik under styrketräningen pga att man är trött efter konditionsträningen. Jag skulle undvika att träna ben och rumpa dock innan konditionsträning, förutsatt att det är benen man ska använda vid konditionsträningen, som vid löpning eller cykling.

      Testa dig gärna fram vad som fungerar för dig! Det brukar vara lite individuellt det där.

      Kul att du gillar min blogg!

      Radera
  2. Det där är ju supergott!! Jag har testat wasa knäcke surdeg tror jag det var, efter att du tipsade och jag gillar det jättemycket. Ska testa detta också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blev sugen på att testa! Jag tror inte att du blir besviken!

      Radera
  3. Knäckebröd är gott :)
    Och lime/citron brukar göra sig väldigt bra i kakor. Sött och syrligt brukar vara en sensation. Att blanda med avocado istället för grädde och smör tycker jag var en superhit!
    Annars är favoriten en kladdkaka, men utan choklad. Jag har istället riven och pressad citron och en kardemumma yoghurt till. OMG säger jag bara. Är inte alls så förtjust i söta och sliskiga saker så därför blir jag head over heals då det är syrlighet i efterrätter ;)

    SvaraRadera