måndag 23 april 2012

Min utvärdering av dvd'n Functional Training med Annika Sjöö och Michael Hansson

Min träning idag var ett pass funktionell träning då jag testade dvd'n Functional Training med Annika Sjöö och Michael Hansson. Jag gillar att träna funktionellt och jag har läst om när Annika Sjöö själv berättar om hur bra form hon har kommit i efter att ha börjat träna på det här sättet. Så jag hade ganska höga förväntningar på dvd'n.

Tränings-dvd'n är ungefär 45 minuter lång och inleds med en uppvärmning. Sedan följer totalt 12 block med två olika övningar i vardera block som tränas två gånger 30 sekunder vardera. Det är ingen paus i blocken, men mellan blocken får man en liten paus medan Annika och Michael går igenom övningarna i nästa block. Alltsammans avslutas med en stretch.

Det är en bra blandning av övningar i passet; vissa med fokus på konditionsträning och vissa med fokus på styrka. Några av övningarna var riktigt jobbiga och samtliga går att anpassa efter hur vältränad man är. Både nybörjare och mer vana kan alltså träna till denna dvd!

Jag försökte verkligen att ta ut mig i varje övning och utövade den i maximal svårhets-/ jobbighetsgrad. Ändå blev jag inte så trött och utpumpad som jag vill vara efter 45 minuters funktionell träning. Det var egentligen bara en av övningarna som jag var spyfärdig efter att jag hade gjort den och det var "sprinter", en övning där man går ned i ett utfall bakåt och ställer sig i startposition för en sprint för att sedan direkt hoppa upp jämfota och sedan återupprepa detta gång på gång. Den övningen tog bra för mig! Övriga övningar var ansträngande och jag blev andfådd, lite svettig och trött av dem, men inte så utmattad som jag skulle velat bli.
sitcrunch i tabataintervaller

Nästa gång jag tränar till denna dvd kommer jag utföra samtliga övningar i tre repetitioner istället för två. Då kommer jag antagligen bli mer slut samt få till ett längre träningspass.

Det som var positivt med dvd'n var att Annika och Michael var mycket tydliga i sina instruktioner så att det var enkelt att hänga med och risken var liten att man utförde övningarna med fel teknik. För nybörjare är denna dvd säkert guld värd! Det var också en bra blandningar av övningar, vilket gjorde att hela kroppen fick sig en genomkörare.

Eftersom jag inte blev helt trött av träningspasset valde jag att träna de fyra sista övningarna en gång till och då i tabataintervaller. Dessa övningar var övningar för coremuskulaturen, vilket var den muskelgrupp jag ville fokusera mest på idag. Jag gjorde "köttbullen", "plankan med knäkick", "sitcrunch" och "fallskärmen" i intervaller om 20 sekunder och 10 sekunders vila åtta gånger. Sedan var jag riktigt trött!

Dagens träning:
  • 40 minuters funktionell träning
  • "köttbullen" i tabataintervaller 20/10 x 8
  • "plankan med knäkick" i tabataintervaller 20/10 x 8
  • "sitcrunch" i tabataintervaller 20/10 x 8
  • "fallskärmen" i tabataintervaller 20/10 x 8

10 kommentarer:

  1. Har den men har ännu inte testat den. Perfekt då vet jag att jag ska plocka fram den om jag vill ha ett "lagom" pass.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att de flesta hemmaDVDer är mest för nybörjare :) Som ju också är bra i och för sig...därför gillar jag Bodyrock så mycket. Just för att det för det mesta är urjobbigt. Ibland känns det som om man tränat i 45 minuter, fast det kanske gått 12 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodyrock verkar vara grymt bra träning!

      Radera
  3. sv: MYS!!! Simma med de små är helt underbart :) Lycka till!

    SvaraRadera
  4. skön träning :D jag skall på pilates i eftermiddag, riktigt härligt ! allt bra ? :)

    SvaraRadera
  5. Bra recension!
    Har en fundering - hur jag ska värma upp inför styrketräning. Jag har tidigare värmt upp i 10 min på motionscykkel men det känns som att jag borde värma upp just de muskler jag ska träna lite mer specifikt. Cyklar jag värms ju mest benen & rumpan upp.
    Kan det vara en bra ide att istället cykla i 5 min på motionscykel & sedan göra någon av de övningar jag ska göra, fast med lättare vikt? Tex om jag ska träna bröst, biceps & triceps, att jag då cyklar 5 min & sedan gör några bänkpress med lättre hantlar än vanligt, några bicepscurls med lättare vikter & några tricepspress med lättare vikter, & därefter kör på med de tunga vikterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att ditt egna förslag på uppvärmning låter mycket bra! Som du är inne på är det viktigt att värma upp just de muskler som du ska träna. Om du har tillgång till en cardio trainer där man "tar stavtag" med armarna samtidigt som man jobbar med benen kan det vara smart att värma upp på den istället för på cykeln. Annars tycker jag absolut att du ska göra övningar för de muskelgrupper du ska träna med lättare vikter som uppvärmning.

      Lycka till!

      Radera
  6. Vad kul att se någon annans intervallupplägg! Jag har precis testat min intervall-app första gången i ett eget crosstraining. Superkul!

    SvaraRadera
  7. Jag har oxå denna träningsdvd, så de lät bra att den var ok :D
    Ska oxå testa den någon dag framöver.

    SvaraRadera