torsdagen den 31:e maj 2012

Ett träningspass med matta

En matta var det enda redskap jag behövde för dagens träningspass. Först svettiga konditionsövningar i tabataintervaller. Jag börjar faktiskt gilla push up burpees nu. Visst är de grymt jobbiga, men jag märker att jag blir bättre på dem och det är kul! Efter en svettig första halva avslutade jag med yoga på mattan. Skön torsdagsstart!

Dagens träning:
  • Konditionsövningar i tabataintervaller:
    • Upphopp, 13-14 per intervall
    • Jumping jacks, 24-26 per intervall
    • Springhopp på stället, stående på armbågar, 47-50 per intervall
    • Höga knän hopp, 63-64 per intervall
    • Pushup burpees, 4-5 per intervall
    • Skidor, 50-51 per intervall
    • Step up på trappsteg, 16-19 per intervall
  • Poweryoga, 30 minuter
Nu fortsätter denna dag snart med att jag och Wilmer ska promenera till Öppna Förskolan för en stund med bus och umgänge där. Blir skönt med en promenad också!

12 kommentarer:

  1. Skön start på dagen! Och i sol också... här regnar det :(
    Bra jobbat och ha så kul på öppna förskolan! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ösregnat här också idag. Riktigt innesittarväder och jag blev plaskvåt på promenaden hem från Öppna Förskolan. Kram

      Radera
  2. ibland är det skönt att hålla det enkelt =)

    SvaraRadera
  3. hur gör man jumping jacks och burpees? och hur menar du med tex 13-14 per intervall? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jumping Jacks gör man genom att hoppa isär med benen samtidigt som man sträcker ut armarna i hoppet. Sedan hopar man in och för ihop benen. Pushup burpees är en kombinerad armhävning med ett upphopp.

      Antalet jag har skrivit vid varje övning är de antal hopp jag gjorde per intervall som var 20 sekunder lång. Jag vilade sedan i 10 sekunder och upprepade detta åtta gånger.

      Hoppas det blev tydligare nu!

      Radera
  4. Härligt! Vill säga du verkligen, likt vår vän Trillinöten, inspirerar till hemmaträning. Har själv lagt in 2 pass i veckan med lite olika övningar.

    För övrigt undrar jag vad "skidor" är i ditt program?

    Ha en fin lördagvkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ni blir inspirerade av hemmaträningen! "Skidor" är skidhopp när man hoppar isär med benen likt ett skidtag samtidigt som man gör samma rörelse med armarna som om man hade skidstavar i dem.

      Radera
  5. Tack Karin! Då är jag med :)

    SvaraRadera
  6. Tjena!! En otroligt bra blogg , ger mig inspiration då jag fått återfall från min ätstörning!

    Vill bara tacka för en bra blogg och det ger mig hopp att bli frisk igen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har hittat hit och att bloggen ger dig inspiration! Lycka till på din väg tillbaka från ätstörningen!

      Radera