fredagen den 4:e maj 2012

Frukostar

Frukosten är nog det målet som de flesta av oss äter minst varierat. Ofta har vi en eller ett par favoriter som vi kör med varje morgon. Jag brukar äta gröt-, müsli- eller fullkornsbrödfrukostar, ofta i kombination med kokt ägg eller något annat proteinrikt. Fastän jag varierar mellan endast tre olika sorters frukostar brukar jag försöka variera mig när det kommer till tillbehören. På så sätt får jag i mig en varierad kost med olika sorters näringsämnen i mina frukostar.

Här kommer de frukostar jag har ätit den senaste veckan och som är typiska för mig. Vad äter du helst till frukost?

Davosgröt med banan, kanel och solrosfrön.
Naturell lättyoghurt och keso med banan, vindruvor och AXA's func supermüsli. Detta åt jag direkt efter ett träningspass. Bra med snabba kolhydrater från frukterna, fiber, långsamma kolhydrater och en del fetter från müslin och proteiner från keson och yoghurten.
Min favorit: lingongröt med en klick jordnötssmör och mjölk.
Naturell lättyoghurt med AXA's osötad müsli kanel & frukt, banan, kiwi och kokosflingor.
Effektknäcke med Bregott och kokt ägg samt naturell lättyoghurt med två kiwis, krossade linfrön, kanel och Torkade Äppelbitar.
Havregrynsgröt med äppelbitar som fått koka med på spisen och mycket kanel, linfrön och solrosfrön. Ett kokt ägg till det. Denna morgon hade vi ingen mjölk hemma så jag åt gröten med naturell lättyoghurt. Mycket gott!

16 kommentarer:

  1. Tack tack tack!!! Länkar till min Mamma Boot camp sida!

    SvaraRadera
  2. Davorgröt lät intressant! Vad är det?
    Jag äter helst naturell yogurt men hallon, blåbär och björnbär (nu blir det till att ta frusna och låta dem tina) tillsammans med krossade linfrön och All-Bran eller någon annan flinga. Älskar frulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Davosgröt är 1 dl havregryn och 2 dl naturell yoghurt som du blandar ihop och har i kylen över natten för att äta det dagen efter. Läs mer här: http://fitnessochhalsa.blogspot.se/2012/02/davosgrot.html

      Radera
  3. Jag äter helst nybakat nötigt bröd, kokt ägg och färska bär! MUMS:)

    SvaraRadera
  4. Allt ser så himla gott ut Karin. Du kan det där & är duktig på att variera :)

    Roligt att du fick testa SATS Baby också. Det har jag aldrig gjort även om jag springer på Lofsan titt som tätt.

    Kram & trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina frukostar brukar också se smaskiga ut!
      Kram å trevlig helg på dej!

      Radera
  5. Jag är nog rätt tråkig, för jag äter samma frukost varje morgon, men det är ju sååå gott.
    Råggrynsgröt med äggvita i. Sedan skivar jag banan och lägger på en klick keso. MUMS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott! Och perfekt att ha äggvita i för att få mer protein!

      Radera
  6. Jag äter ofta ganska samma under en period (allt från två veckor till två månader) och sen byter jag. Just nu är de kesella och yoghurt med tinade blåbär och egen müsli med kokos på toppen, just varieras de dock med en nyfunnen frukost favorit - bananplättar. Men dom kommer jag nog aldrig göra varje dag, men som variation är de toppen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju vara svårt att hinna göra plättar på morgonen så jag förstår att du inte alltid äter dem till frukost. Din frukostvariant du oftast äter lät väldigt god!

      Radera
  7. mm jag älskar frukost.. är verkligen det bästa målet.. längtar till det på kvällarna redan haha =D
    Vad jag äter går lite i perioder. Gröt - havregryn, oxå nu insnöad på davos (så sjuukt gott!), fil, muslii, ägg, bananpannkakor osv osv:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du längtar redan på kvällen till frukosten!

      Radera
  8. Tackar för lite frulle-inspiration! Har fastnat i min keso-blandning.. ;)

    SvaraRadera