måndag 14 maj 2012

Mat innan morgonträning

Frukost innan morgonträning ida
Något som jag vill ha ganska direkt efter att jag har vaknat är kaffe. Men jag är sällan hungrig direkt när jag har gått upp utan brukar vilja vänta ett tag med frukosten. Ofta tränar jag på morgonen och för att få energi inför träningen äter jag i regel något litet till frukost innan. Men jag vill inte äta för mycket för då blir jag för mätt för att träna. Det är också olika hur mycket jag äter beroende på vad ja ska träna. 

Jag har hittat ett sätt som fungerar för mig när det kommer till mig och mat innan morgonträning. Men det gäller att pröva sig fram innan man hittar sitt sätt då det är högst individuellt vad som fungerar bäst.

Så här äter jag innan morgonträning:
  • Innan konditionsträning: Då vill jag inte äta för mycket eftersom jag lätt för håll i sådant fall. Ett kokt ägg eller en mugg med naturell yoghurt, linfrön och några russin brukar vara lagom. Om jag ska träna kondition längre än en timme behöver jag dock lite mer energi än så.
  • Innan styrketränar: När jag tränar styrka klarar jag av att ha ätit lite mer direkt innan så då brukar jag äta lite mer än innan konditionsträning. Det brukar bli ett kokt ägg och några matskedar kesella eller keso och lite torkad frukt. Idag kommer jag styrketräna nu på morgonen och laddar med en skiva knäckebröd med kesella och ett kokt ägg.
  • Innan power walk, yoga eller kortare konditionsträning: När jag ska ut på promenad, power walk eller ska träna kondition i max 45-50 minuter klarar jag mig utan mat innan. Jag orkar prestera ändå, men det är viktigt att jag har ätit bra dagen innan då.
Oavsett vad jag tränar på morgonen och hur jag äter innan passet så är det alltid lika viktigt att fylla på med bra mat efter träningspasset. Då brukar jag äta min frukost nummer två eller förmiddags mellanmål.

Nu äggmacka och sedan hård styrketräning!!! Hur och vad äter du innan morgonträning?

6 kommentarer:

  1. Före morgonjogg äter jag inget, men då måste intensiteten verkligen hållas låg. Annars vanlig frukost en till två tummar innan.

    SvaraRadera
  2. Före styrka dricker jag en proteindrink, äter gröt o banan efter passet. Inget före cardio och äter oftast omelett efter passet.
    Ha en bra dag!Kram!

    SvaraRadera
  3. Bra tips!
    Jag som ofta morgontränar äter gärna en frukt och en glas yoghurt. Det viktiga för mig brukar dock vara att se till att äta bra kvällen innan men en bra middag. Stora lasset kommer dock efter morgonpasset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att de är viktigt att äta bra kvällen innan. Det märks direkt på mig och min energi under morgonträningen om jag inte har gjort det.

      Radera
  4. Äter alltid innan träning, vare sig det är promenad eller styrka / etc...
    Gröt, macka och ägg

    SvaraRadera