tisdag 1 maj 2012

Mitt utegym

Det var så soligt ute att jag var tvungen att ta av mig hoodien efter ett tag!
När det är så soligt och varmt ute som det är idag har jag svårt för att vara inomhus. Dagens träningspass, som var tänkt att göras inne på övervåningen, flyttades därför ut till trädäcket på tomten istället. Jag bar med mig matta, hantlar med avtagbara viktplattor, gummiband, hopprep och vattenflaska ut och skapade där mitt egna utegym. Eftersom Wilmer sover som bäst på dagen utomhus i sin vagn blev detta en optimal lösning. Jag fick sol och träning och han fick sömn!

Jag tänkte på det jag skrev förra veckan om att variera vilken muskelgrupp man inleder att träna och valde därför att börja med övningar jag normalt sett lägger på slutet av ett träningspass. Allt för att utmana och utveckla musklerna!

Träningen skedde i supersets och jag hoppade hopprep mellan varje superset för att få upp pulsen. Det är verkligen optimalt att hoppa hopprep utomhus eftersom man då inte har något tak som är i vägen!

Dagens träning (samtliga övningar i tre set):

  • Uppvärmning: hopprep och blandade gummibandsövningar för överkropp
  • Superset 1: armhävningar + axelflyes med gummiband + hopprep
  • Superset 2: axelpress bakåt med raka armar, gummiband + axelrotation för rotatorkuffen med gummiband + hopprep
  • Superset 3: armdrag för rygg lutandes mot soffa, en arm i taget, med hantel + sittande smala rodd med gummiband + hopprep
  • Superset 4: bänkpress liggandes på matta med hantlar + bröstpress med handflator inåtvända med gummiband + hopprep
  • Superset 5: omvända rodd stående med hantlar + axelpress uppåt mot bröst med hantlar + hopprep
  • Superset 6: plankan rak 1 minut + sidoplankor 40 sekunder på vardera sida

10 kommentarer:

  1. Hej! Jag har kört 3-split styrketräning här hemma med hantlar o kroppsvikt, ganska tunga vikter i max 10 reps. Nu har ett gym öppnat o jag som älskar gruppträning kmr att gå på bla. bodypump. Funderar på om det funkar att dela upp kroppen i en 2-split som jag kör hemma, fortfarande med tunga vikter o max 10 reps, o samtidigt köra 1-2 bodypumppass i veckan?
    Känns ju som att det kan bli bra eftersom kroppen får varitation med både tunga/lätta vikter o få/många reps?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna,
      Det beror lite på vad ditt mål med träningen är. Vill du bygga muskler och bli stark skulle jag rekommendera att du tränar främst styrka med tunga vikter och färre repetitioner (som du gör nu hemma) och kompletterar det med bodypump ibland, kanske en gång varannan vecka. Men om ditt mål är att hålla igång en bra förbränning via styrketräning samt tona kroppen tycker jag ditt förslag på upplägg låter bra.
      Jag tycker det viktigaste är att man har kul när man tränar och väljer de träningsformer man gillar så om du tycker att gruppträningen ger dig mer träningsglädje tycker jag att det är klokt att satsa på en del bodypump.
      Lycka till!

      Radera
  2. Uteträning i vårsolen är en Lisa för själen! Bra pass där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både för kropp och själ! Helt sant!

      Radera
  3. Så skönt att det äntligen är varmt så att man även kan köra styrka utomhus! Eller ja, det kan man väl alltid, men det är inte lika roligt när det är kallt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. det är nu det är som härligast att träna utomhus! =)

      Radera
  4. Underbart att kunna vara ute och träna. Jag ska oxå ta mitt pick och pack för att flytta ut på altanen :D

    SvaraRadera