fredagen den 25:e maj 2012

Två mils löpning

Det var med pigga ben jag sprang iväg i morse på min löparrunda. Trodde att jag skulle känna mig tröttare än jag gjorde då natten hade inneburit mindre sömn än vanligt. Men det är svårt att känna sig trött när solen skiner och morgonen är vacker.

Målet med dagens löparpass var att springa mitt längsta hittills, alltså över 17 kilometer. Jag hade siktet inställt på 18, men hoppades innerst inne att jag skulle orka 20.

Nackdelen med att benen var pigga var att jag höll lite för hög fart under passets första tredjedel. Att jag skulle orka springa i 5:11-tempo hela distansen trodde jag inte, men de första 7-8 kilometerna låg jag i det tempot utan att det var jobbigt.

Det som var lite irriterande under min löpning var att vätskebältet gjorde så att jag höll på att tappa byxorna hela tiden. Jag hade på mig ett par tights från Röhnisch, som säkert är tre år gamla nu, där resåren inte är den bästa längre. Normalt sett brukar de hålla sig uppe ändå, men nu med vätskebältet runt midjan höll de sig inte alls på plats. Ett tag sprang jag med byxorna nästan nere på knäna. Byxproblemet var alldeles för jobbigt så efter 4-5 kilometer slängde jag av mig vätskebältet vid vägkanten och fortsatte med endast en vattenflaska i handen. Mycket energi i början av löparpasset gick åt till att mixtra med bältet och dra upp byxorna hela tiden så när jag väl slapp det problemet kunde jag springa mer fritt.

När jag hade sprungit nio kilometer fortsatte jag en kilometer till innan jag vände hemåt igen. För då hade mina tankar blivit väldigt fokuserade på att försöka klara två mil. Jag tappade mycket fart mot slutet för jag var verkligen trött. Framför allt var det värmen som tröttade ut mig. Fastän jag drack vatten under tiden så räckte det inte riktigt för att frammana tillräcklig energi för att orka hålla ett högre tempo. Sista 4-5 kilometerna var jag även tvungen att springa med vätskebältet på axeln efter att jag hade plockat upp det vid vägkanten igen. Men målet var ju att springa långt och inte snabbt så jag brydde mig inte så mycket om hur snabbt jag orkade springa. Men att jag skulle klara två mil det var nu ett MÅSTE.

Sista uppförsbackarna hem när jag bara hade några hundra meter kvar var hemska. Jag joggade uppför dem och orkade inte med någon spurt. Men när jag passerade två mil och kunde stoppa min RunKeeper var det med ett stort leende inombords som jag gick de sista stegen hem! Mitt nya distansrekord är nu två mil och jag klarade det med 1½ minut under 1 timme och 50 minuter. Det är jag nöjd med!

Dagens löpning:
Sträcka: 20,01 kilometer
Tid: 1:48:23 timme
Hastighet: 5,25 minuter/kilometer
En varm löparrunda kräver vätska!
Inte de bästa byxorna att ha vid löpning med vätskebälte tydligen...
Lite jobbigt att springa med vätskebältet i handen...
Löparglad!

34 kommentarer:

  1. Grym du är! Ser så härligt ut. Jag ska banne mig också ut snart.. :) Tack till dig

    SvaraRadera
  2. Härligt jobbat. Och verkligen en jätte fin tid! Vätskebälte som bråkar är ingen höjdare... senast jag sprang med vätskebälte blev jag så arg på det att jag skänkte det till maken hihi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju smidiga när de sitter på plats bra, men när de krånglar är det inte kul... Hoppas din man har fått nytta av det då'

      Radera
  3. Grymt bra jobbat! hade du sportdryck med dig eller bara vatten? Kan tro att det sliter att springa så långt på bara vatten, jag hade aldrig klarat det, måste fylla på energi under tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade bara vatten, men om jag skulle springa längre hade jag nog behövt någon slags energi i.

      Radera
  4. Grymt gjort, speciellt i värmen! Grattis till nya distansrekordet:)

    SvaraRadera
  5. SV: Ja visst är det tragiskt, men mp´ånga gör vad som helst för att gå ner i vikt snabbt. Melonkärnorna är enligt min åsikt mycket godare att tillaga själv, dessutom behöver man inte tillsätta någon olja som de annars är fullsprängda med när man köper dem.

    Grymt sprunget av dig, skrev ju att du lätt skulle klara PB;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du hade rätt där! :-)
      Ska verkligen testa att också rosta melonkärnor själv!

      Radera
  6. Grymt jobbat i denna värme!!! Jag tränade oxå ute idag, ett tufft kb pass :) kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med svettig utomhusträning! Kram

      Radera
  7. Grymt ju!! Och imponerande tempo! Speciellt utan energipåfyllning. Grattis!!

    SvaraRadera
  8. WOW, det är ju helt grymt! GRATTIS!!=)

    SvaraRadera
  9. Kanon! Vad bra du är! Grymt jobbat tjejen! Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. sjukt imponerande och motiverande läsning! Bra jobbat hörrudu :)

    SvaraRadera
  11. Grattis Karin! Vad duktig du är :)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Riktigt bra jobbat, Karin! Du har verkligen blivit en mycket duktig löpare. Du springer långt och starkt. Stort Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpning är verkligen roligt! Och såklart är det kul att göra framsteg i det också! Kram

      Radera
  13. GRYMT!! Jag är imponerad. Mycket bra kämpat, förstår att du hade ett stort leende på läpparna sen :D

    SvaraRadera
  14. WOW!!! Riktigt grymt jobbat!!! Önskar jag kunde.. Har du några tips till en nybörjare som inte ens kan springa 1 kilometer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja lugnt genom att varva gång med jogg. Försök sedan att öka joggandet mer för varje gång du ger dig ut. Skynda långsamt och låt det ta den tid det tar innan du kan jogga eller springa en längre sträcka utan att gå. Men sätt gärna upp mål som t.ex.:
      - klara att jogga 2 km
      - klara att gå och jogga 5 km
      - klara att jogga längre tid än sist du sprang
      o.s.v.
      Du ska se att med lite träning kommer du att klara löpning bra!

      Radera
  15. Hello! I just wish to offer you a huge thumbs up for
    the great information you've got here on this post. I will be returning to your web site for more soon.

    Here is my webpage ... Juegos Online

    SvaraRadera
  16. I seldom leave remarks, but i did a few searching
    and wound up here "Tv� mils l�pning". And I do have a couple of questions for
    you if it's allright. Could it be only me or does it seem like some of these comments appear as if they are coming from brain dead folks? :-P And, if you are posting at additional online sites, I'd like to follow everything fresh you have to post.
    Would you list of every one of all your social sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?


    my homepage - browser games

    SvaraRadera
  17. Everyone loves what you guys are usually up too.
    This kind of clever work and reporting! Keep up the very good works
    guys I've incorporated you guys to my personal blogroll.

    Look into my website ... bancuri cu iisus

    SvaraRadera
  18. This post is worth everyone's attention. How can I find out more?

    My homepage ... jocuri mario online original

    SvaraRadera
  19. Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I
    get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.

    Here is my weblog: jocuri cu avioane online

    SvaraRadera