torsdagen den 28:e juni 2012

Ben och bål - högprioriterade muskler

Träningsjackan åkte av ganska snabbt då det var så varmt!
Jag tycker visserligen att alla stora muskelgrupper är viktiga att träna, men ben och bål är de muskelgrupper jag trots allt prioriterar lite högre än de andra. Ben för att starka muskler där gör mig bättre, uthålligare och snabbare i träningsformer som löpning och cykling. Dessutom är det fördelaktigt att så stora muskler som ben är vältränade då det gör att den konstanta förbränningen ökar. Att bålen är extra viktiga att träna för mig beror på att en stark bål är viktig för att orka med vardagen och bära upp kroppen. Efter min graviditet och förlossning har jag satsat lite extra på att stärka upp bålen och hela coremuskulaturen, men det är inte viktigt bara för postgravida kvinnor att satsa på denna muskelgrupp. Det är viktigt för alla.

För att få till ett träningspass för just dessa muskelgrupper tränade jag Booty och Core Express ute i den soliga trädgården i morse. Jag njöt av det härligt soliga vädret! För nu var det några dagar sedan sist vi hade en solig och fin sommardag.

Dagens träning - Booty och core i trädgården:
  • Booty Express Q2 2010: 7 låtar, 29:40 minuter (tränade låt 3 två gånger; en riktig pulshöjare med många power lunges/utfallshopp och höga-knähopp)
  • Core Express Q3 2010, 6 låtar, 24:02 minuter
  • Lite stretch
Utfall under Booty-passet.
Höga-knähopp!
Plankan i olika former är standard på Core-passen.

12 kommentarer:

  1. Har du testat hur länge du kan stå i vanliga plankan? Det brukar jag göra med jämna mellanrum för att kolla om bålträningen går åt rätt håll :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har märkt att jag har blivit starkare i bålen då jag orkar stå i över en minut åt gången, vilket jag inte klarade förut. Men jag har faktiskt inte testat maxtest för just plankan. Det får jag göra snart! För det är som du säger; ett bra sätt att testa om träningen gett resultat.

      Radera
  2. Det är en rolig idé att använda sina "gamla" instruktörsskivor. Bootyexpress låter kul! Och vilket träningsplats du har sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar att återuppleva gamla koreografier. Och jag klagar inte på träningsplatsen! :-)

      Radera
  3. Jag har en riktig hatkärlek till plankan! Älskar den, men hatar att utföra den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för mig tidigare också, men nu älskar jag den bara! :-)

      Radera
  4. Underbara Bilder och grym träning! Du är bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ljuvligt att träna ute i solen!

    SvaraRadera
  6. Härligt med ute-träning!!
    =)

    SvaraRadera
  7. Åh den ljuvliga plankan ;). Jag tänker precis som du, tränar bålen lite extra eftersom jag vill bli starkare där speciellt efter graviditeten samt att jag har ett par diskbråck som jag vill bli fri ifrån. Lyckas numera stå över en minut i plankan och det är så kul när man ser att "hemmaträning" ger resultat. Jag har tidigare haft svårt att motivera mig till hemmaträning eftersom jag haft nån knäpp bild att jag måste träna på gym för att det ska ta....knäppt jag vet. Dina booty express och annat du kör efter, kan man få tag i dessa som privatperson? Alltid kul med inspiration!

    Oj vilken novell. Förlåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina,
      Kul att du också har börjat gilla hemmaträning och bra gjort att du kan stå så länge i plankan!

      Tyvärr får det inte att få tag i Booty och Core Express passen om man inte är instruktör för dem. På World Class gym kan man gå på sådana pass, men det var ju inte det du var ute efter förstår jag.

      Lycka till med träningen!

      Radera