fredagen den 29:e juni 2012

Ett optimalt träningspass

Spinning och yoga
Att starta ett träningspass med svettig pulshöjande träning för att sedan avsluta det med styrka, smidighet och stretch i lugnt tempo är ett optimalt träningspass enligt mig. Så gjorde jag i morse: Först svettig spinningcykling och sedan lugnande och styrkekrävande yoga.

Wilmer körde med ett liknande upplägg: Först spring i gå-bilen medan jag cyklade och sedan en vilostund i vagnen medan jag yogade. Han har precis lärt sig att krypa nu (eller kravla kanske man ska kalla det), så det är ingen idé att lägga honom på en filt längre medan jag spinningcyklar. Då skulle jag behöva gå av cykeln ungefär 3 gånger i minuten. Att han fick röja runt i sin gå-bil under tiden istället var mycket bättre. Men efter exakt 29 minuter började han tröttna på det så det blev ett halvtimmes långt spinningpass. Han var trött efter det så han somnade ganska direkt i vagnen när jag gick ut med honom i trädgården för att fortsätta med yogapasset. Ett optimalt upplägg för oss båda, med andra ord!

Dagens träning:
  • Spinning 30 minuter: Två 5-minuters backar, två omgångar med tabataintervaller samt en längre, snabb raksträcka
  • Poweryoga 32 minuter: Helt underbart att träna yogan i den varma morgonsolen!
Somrig smoothie

Frukosten efter träningspasset smakade väldigt gott: En somrig smoothie gjord på hallon, blåbär, lättkesella, lite mjölk, banan och krossade linfrön. Till det knäckebröd med smör, ost och gurka.

8 kommentarer:

  1. Blir så IMPONERAD av dig Karin!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härligt! :) Jag tycker om att ha mina pass precis tvärtom, haha. Börjar med styrkan och avslutar med pulshöjande aktiviteter. Vill ha så mycket energi som möjligt till styrketräningen eftersom fokus är muskelbygge ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är nog ganska individuellt. Jag gör som du när jag tränar tyngre styrka. Då vill jag också ha mycket energi till muskelbygget för att sedan svettas med lite konditionsträning som avslutning. När jag tränar yoga, som idag, tycker jag dock att det passar bättre att avsluta träningen med just det.

      Radera
  3. Hejsan, jag vill bara säga att du har en väldigt bra och inspererande blogg! Jag hittade den för ca 1 vecka sen och har nu följt den ( och kollar bak i arkivet ) Varje dag! Många goda recept jag bara måste testa! Jag har en liten fråga, när du kör power yoga går du efter nått program på internet eller har du köpt hem nån slags dvd? jag själv har börjar med yoga och letar efter bra "lektioner" att köra :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sanna,
      Kul att du har hittat min blogg och blir inspirerad av den!

      När jag tränar poweryoga tränar jag ofta efter en dvd som jag fick med en Amelia-tidning för många år sedan. Det är Ulrika Norberg som leder klassen. Hon är mycket tydlig och pedagogisk så jag kan rekommendera en dvd med henne. Idag tränade jag dock yogan utan dvd'n. Jag har kört yoga ett tag nu så jag tränar egentligen lika bra utan dvd.

      Lycka till med ditt yogande! Hoppas du hittar en dvd som passar dig!

      Radera
  4. Javisst är de gott med smoothie :P
    Jag undrar om du spelar några låtar när du spinner? Behöver bra låtar till mina mördarbackar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag spelar faktiskt ingen musik. Jag har fullt upp med att kolla sonen och har inte riktigt "tid" att spela musik. Jag brukar kunna få inspiration till att träna hårt ändå. =)

      Radera