tisdag 19 juni 2012

Fokus axlar

Redskap vid dagens träningspass
Om gårdagens träningspass var med fokus på core så var dagens träning med fokus på axlar, även om också bröst och rygg samt armar fick sig en del träning också.

Jag valde att träna endast med hantlarna och viktskivorna idag då jag ville få till så tung styrketräning som är möjligt här i hemmet. Gummibandet använde jag bara till uppvärmningen.

Så här några timmar efter passet känns det fortfarande i musklerna att de har fått sig en omgång. Härligt!


Dagens träning - samtliga övningar i set om tre:
  • Uppvärmning: Blandade övningar med gummiband för överkroppen
  • Axelpress ovan huvud med bebis som tyngd
  • Bänkpress liggande på matta, hantlar
  • Stående breda rodd med framåtlutad överkropp, hantlar
  • Stående rodd med framåtlutad överkropp, omvänt grepp med hantlar
  • Hanteldrag, framåtlutad mot bänk, hantel, en arm i taget
  • Axeldrag upp mot bröst, hantel
  • Annorlunda armhävning
  • Bred armhävning
  • Axelpress framför kroppen med raka armar, hantel
  • Flyes ut åt sidorna, viktplattor
  • Axelpress uppåt/bakåt med raka armar, framåtlutad överkropp, viktplattor
  • Axelrotation för rotatorkuffen, viktplattor
Varför valde jag att fokusera extra på axlarna idag? Jo, dels för att jag tycker att det är en rolig muskelgrupp att träna. Det finns så många olika övningar man kan göra! Och dels för att jag tycker att ett par vältränade axlar är bland det snyggaste som finns. Hoppas på att få det en vacker dag!

Här kan du förresten läsa en intervju med mig!

Axeldrag upp mot bröst
Inför axelpress uppåt/bakåt med raka armar, framåtlutad överkropp
Flyes ut åt sidorna
Axelrotation för rotatorkuffen

8 kommentarer:

  1. Kul att läsa en intervju med dig. Alltid får man veta lite nytt :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var en helt fantastisk känsla att få träna igen, Har längtat hela dagen att få köra styrka i kväll igen:) Brödet blev riktigt gott, dock får man se till att inte ha det i ugnen för kort tid sant att det måste svalna innan servering eftersom keson behöver gotta till sig och stagnera:)

    Axlar är underbart, min absoluta favorit tillsammans med biceps:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Axlar och triceps är mina favoriter! =)

      Radera
  3. Jag håller med dig om att ett vältränat axelparti är svårtslaget, särskilt när det även "spiller" över på ryggen. Läcker armhävningsvariant! Jag var tvungen att testa den direkt här framför TVn och oj vad den kändes i axlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en grym (-t jobbig) armhävning!

      Radera
  4. Riktigt bra pass Karin!!! Kul med intervjun, att lära känna dig lite bättre.
    Kram och sov gott fina du!

    SvaraRadera