torsdagen den 7:e juni 2012

"Långledigt" från träning

Foto från tidigare idag när jag spenderade eftermiddagen helt själv, utan bebis. Konstig känsla!
Eftersom jag älskar att träna (och säkert skulle göra det varje dag om jag kunde och det inte vore så att vila från träning är nödvändigt) måste jag tvinga mig själv att ta regelbundna vilodagar. Två vilodagar i veckan brukar jag i regel ta. När jag gör det får min kropp tillräckligt med vila för att orka prestera under träningen samt för att utvecklas till att bli starkare, snabbare och uthålligare.

Ibland är det bra att ta lite längre ledighet från träningen. Jag brukar passa på att ta lite paus från träningen när jag har semester. Kroppen behöver dessa längre ledigheter från träning för att hämta ny kraft och energi och sedan komma tillbaka starkare. Jag kommer nu ta fyra dagars vila från träningen. Fredag till måndag blir träningsfria dagar. Det kommer nog klia en del i kroppen, men desto nödvändigare att jag håller fast vid träningsvilan. Och fyra dagar är ju egentligen inte någon lång tid!

Hur gör ni; planerar ni in längre perioder med träningsvila ibland?

20 kommentarer:

  1. Det här var precis vad jag gått och funderat på. Mitt inlägg idag handlar om min träningsfria vecka. Ditt inlägg gjorde mig glad idag!

    SvaraRadera
  2. Ja, det måste man göra ibland!
    Det kliar i min kropp nu, men foten är verkligen inte ok ännu. Idag kunde jag gå snabbt utan att må illa av smärta så det är mycket bättre.
    Och jag har inte haft en sekund över för träning så det har passat bra ;)

    Men som sagt var, nu ska det snart tränas för nästa lopp haha. (Och gymmet. Längtar!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med att vila från träning (frivilligt eller ofrivilligt) är att man längtar efter den och kommer tillbaka mer laddad! Lycka till med din träning inför nästa lopp!

      Radera
  3. Jag skulle också behöva lära mig vila mer än en dag åt gången mellan varven... Tror vi är många som underskattar vilans effekt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bland oss träningsfantaster är det nog tyvärr många som inte prioriterar vilan tillräckligt.

      Radera
  4. Jag håller helt me dig,jag la också in en lite längre vila efter varvet eftersom kroppen kändes lite sliten. Efter tre dagar började de klia i kroppen, men ja höll mig till planen ändå på fem dagar.
    Nu däremot har ja fått ofrivillig vila på grund av förkylning, det är inte lika kul.

    Hoppas du får en bra helg även utan träning:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt att vila alla fem dagarna, men ofrivillig vila är ju inte lika kul... Ha en fin helg du med!

      Radera
  5. Just nu kör jag på ett 10 veckors upplägg där v 10 är en vilovecka. Annars brukar det bli 3-4 dagar vid varje uppläggsbyte ( var 5-6:e vecka)
    Hoppas du får en underbar vilohelg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg! Trevlig helg & kram!

      Radera
  6. SV:Ja det är ett perfekt tillfälle att förena nytta med nöje:) 3,5 timmar? Det var inte illa, då fyllde du din träningsdos de dagarna så det räcker till och blir över, starkt jobbat ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ganska långt till kontoret då så enkel väg tog det drygt 1 1/2 timme att cykla. Härligt när man kan cykla till jobbet trots att det ligger så pass långt bort!

      Radera
  7. Jag planerar alltid in träning eftersom min kropp helt enkelt kräver det! Känner mig trött och sliten då jag tränat "för mycket".

    SvaraRadera
  8. Jag har för det mesta två vilodagar i veckan och liter mer under semestern. samt som nu då när foten inte vill vara med....

    SvaraRadera
  9. 2 3 vilodagar i veckan.....
    Semester vilan är viktig...

    SvaraRadera
  10. Jag måste nästan planera in vilan om det ska bli av. Tränar oftast ca 6 dgr/v, ibland 2 gånger om dagen, då lite kortare pass.
    Har varit väldigt trött några veckor nu och borde kanske vila flera dagar men jag blir ju piggare när jag tränar .. =/ , sen tränar jag så varierat att jag ändå "vilar" muskelgrupper / löparben ..
    Men det är svårt att lyssna på kroppen helt.
    Ha det så skönt under din vilo-helg!
    =)

    SvaraRadera
  11. Har någon slags vila nu... Orken och sugen försvann, samtidigt som det är galet mycket på jobbet nu innan sommarledigheten. Bestämde mig då för att lämna veckorna fria fram till semestern, bara köra mina Zumbapass på helgen.
    Nu är det bara 2arbetsdagar kvar, å suget har återvänt!!! =0)

    SvaraRadera
  12. Jag planerar absolut in längre pauser, 3-5 dagar med jämna intervaller. Tränar också som du 5 dagar i veckan, ibland blir det 6 men då blir det bara ett återhämtingspass.

    Heja oss, Karin!

    SvaraRadera
  13. Nu börjar det bli tomt utan dina inlägg:) Hoppas du haft en härlig vila och en fantastisk helg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft en härlig helg!!!! Behövde lite bloggvila. =)

      Radera