onsdagen den 6:e juni 2012

Löpning med lyktstolpsintervaller och armhävningar


Det blev ett litet annorlunda löparpass idag. Jag lät mig inspireras av Karro, som tidigare har tränat intervaller mellan lyktstolpar och Jenny, som har integrerat armhävningar på parkbänkar hon har sprungit förbi under sitt löppass. Kul med ett lite annorlunda upplägg!

Jag startade med en uppvärmningslöpning på tre kilometer. Sedan satte jag fart med snabba intervaller mellan lyktstolpar. Det var ganska tätt mellan lyktstolparna så jag valde att ta två i taget och sedan jogga två. Det blev 12 ganska korta intervaller, men jag var ändå rejält andfådd när jag promenerade ett par minuter innan jag vände hemåt. Resten av vägen joggade jag lite lagom snabbt (var ganska trött i benen) och stannade till vid varje parkbänk för att göra armhävningar. Det blev totalt sju parkbänkar med 12 armhävningar på varje. För att komma upp i totalt 100 armhävningar gjorde jag 16 extra när jag hade sprungit klart.

Det var jobbigare än jag trodde att integrera armhävningar i löpningen. Armhävningarna i sig var inte jobbiga, men det tog på krafterna att starta om löpningen efter varje omgång armhävningar. Säkert bra att träna på det för mig!

Dagens träning:
Uppvärmningslöpning:
Sträcka: 3,03 kilometer
Tid: 16:01 minuter
Snittfart: 5,18 minuter/kilometer
Intervaller mellan lyktstolpar:
Sträcka: 1,89 kilometer
Tid: 9:28 minuter
Snittfart: 5,01 minuter/kilometer
Löpning med armhävningar mot parkbänkar 7 x 12:
Sträcka: 5,50 kilometer
Tid: 32:17 minuter
Snittfart: 5,52 minuter/kilometer 
16 armhävningar mot parkbänk

 Mat innan: keso, naturell yoghurt, melon och mandlar.

 Mat efter: banan, melon, kesella, cashewnötter och kokos.

14 kommentarer:

  1. Kul att jag kunde inspirera dig till lite annorlunda löppass:)! Gott mellis det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirationen! Jag gjorde till och med armhävningar på en bänk i en bushållplatskur. De som åkte förbi i sina bilar tyckte nog att jag var lite konstig...

      Radera
  2. Hej! Jag är en 15årig tjej som brinner för träning o speciellt gruppträning. Jag vill jobba som instruktör och PT i framtiden o undrar om det då spelar någon roll vilket program jag väljer på gymnasiet? Man ska ju gå speciella utbildningar för att bli instruktör o PT, men vet du om något program är bättre än något annat? Och vad är åldersgränsen för utbildningarna? Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra,
      Vad roligt att du gillar träning och gruppträning!

      Jag vet inte om att det skulle finnas någon speciell gymnasieutbildning att gå så välj det du är mest intresserad av, tycker jag. Gällande utbildningar till PT och instruktör vet jag om att det finns lite olika att välja på, som t ex PT-school, SAFE och World Class egna. När jag utbildade mig till aerobics instruktör gick jag World Class utbildning, vilket jag kan rekommendera. Åldersgräns vet jag inte om de har, men den informationen kan du säkert få av dem.

      Lycka till med dina planer!

      Radera
  3. Kul att variera sin träning på de viset :D
    Maten ser supergod och fräsch ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varierad träning är bra både för utvecklingen och för att motverka tristess!

      Radera
  4. Kul att kunna inspirera ;0) men så avis jag blir vill också kunna springa intervaller! Supersmarriga mellanmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirationen! Hoppas att du kan springa snart igen!

      Radera
  5. Hej!
    Vi ser att du är en träningsinriktad person. EthicSport erbjuder nu 25% rabatt på alla produkter! EthicSports kosttilskott är använda av italienska professinella idrottare och är dopingfree-testade och certifierade av det italienska hälsovårdsinstitutet. Kika in på vår hemsida om du är intresserad och köp gärna en produkt för att testa vilken som passar just dig!
    Mvh EthicSport

    SvaraRadera
  6. Tack, du är själv fantastiskt duktig på att lägga upp läckra recept. Blev otroligt sugen på att testa din laxpastasås till hälsopastan:) ja nationaldagsmaten var fantastisk och cashewbollarna kan verkligen Rekommenderas, kunde inte sluta att äta dem:-p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får testa att göra cashewbollarna så får du testa att göra laxpastan! :-)

      Radera
  7. Åh! Det lät som ett pass som skulle passa mig! LIte av allt är precis min melodi :D KUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror säkert att du skulle gilla det! :-)

      Radera
  8. Låter jättekul! Jag skulle må bra av att också köra lite mer oplanerade intervaller, så håller man liv i träningsglädjen:) Kram

    SvaraRadera