onsdagen den 20:e juni 2012

Mina vardagsmiddagar

På kvällen har jag inget behov av att äta kolhydrater så till vardags brukar mina middagar bestå av endast proteiner, fett och mycket grönt. De enda kolhydrater jag äter kvällstid är i form av frukt, antingen till måltiden eller efter måltiden. På helgerna är jag dock inte lika strikt utan då äter jag det jag vill ha, vilket ofta innefattar kolhydrater i andra former än frukt.

Här kommer några av de middagar jag återkommande äter till vardags. Det blir ganska ofta kyckling och ganska ofta avokado. Däremellan blir det tonfisk eller lax med mycket grönt och keso eller någon röra/sås till. Eller så blir det ägg i form av kokta sådana, äggröra, omelett eller coltongpannkaka. Måste säga att jag har svårt själv för att välja vilken som är godast. Gillar dem alla!

Något som jag brukar göra när jag äter min middag är att jag lägger upp maten på en assiett. På så sätt är risken mindre att jag tar för mig av för mycket mat.

Kyckling, hummus, grönsaker och avokado.
Två kokta ägg, keso, äpple, banan och jordnötssmör.
Kyckling, keso, aioli, grönsaker och avokado.
Kyckling (gömd under allt det andra, ugnsrostade morötter, palsternacka och rödbetor samt keso, grönsaker och pumpafrön.
Ugnsomelett med grönsaker, sockerärtor och avokado.
Tonfisk, hummus och grönsaker.
Kycklingburgare delad i bitar, keso, limeaioli, ananas, grönsaker och pumpafrön.
Min älskade Colting-pannkaka, här stekt med äpple och kanel. Annars brukar jag äta den med bär till. Jag har även vispad grädde och keso som tillbehör.
Här hittar ni fler typiska Karin-måltider; både luncher och middagar.

13 kommentarer:

  1. Allt ser väldigt gott ut. Somrigt och fräsht! Äter själv ganska likadant som du verkar göra, men ofta blir det faktiskt något mer kolhydrataktigt till efterrätt; inte för att jag behöver kolhydraterna, mer för att jag tycker det är gott med typ glass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan i och för sig tänka mig att du behöver efterrättskolhydraterna så mycket som du springer! ;-)

      Radera
  2. Ser gott ut, dock kör ja rätt mkt mer kolhydrater....
    I need it.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika och just det här med kolhydrater tror jag är väldigt individuellt hur mycket man behöver.

      Radera
  3. SV: Haha ja visst är det förvånande men sant. Fitnessnudlar innehåller enbart 4 kcal per 100 g så det krävs många gram för att komma upp i samma kcal som risnudlar. Fitnessnudlar är dessutom mycket godare enligt mitt tycke, så det blir 2 flugor i en smäll:)

    God vad god din mat ser ut, älskar mat med mycket protein & grönsaker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med proteiner och grönsaker!

      Radera
  4. Tack för alla bra middagstips, ser jättegot ut. Just nu har jag dock förätit mig lite på keso, får ta en paus från det och hitta andra mellanmål också, har du några bra tips på det?
    Ha en fin dag, Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Istället för keso kan du äta lättkesella/kvarg, naturell yoghurt, ägg, skinka eller kalkon.

      Ha det fint!

      Radera
  5. Det där med att använda en assiett gör jag också! Inte alltid, men ofta.
    Kom på det på landet för något år sen, där porslinet är gammalt (dvs tallrikarna betydligt mindre). Det är egentligen helt galet hur stora tallrikarna är idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känns det som att dagens mattallrikar bara blir större och större. Jag tror faktiskt att många blir lurade av det och tar för sig för mycket av maten.

      Radera
  6. Mycket fina och fräscha måltider!! Assiett-tipset tar jag till mig ..
    Ha en trevlig midsommar!
    =)

    SvaraRadera