onsdag 20 juni 2012

Rata Beach 2012


När jag sprang backintervaller under morgonens träningspass mötte jag ett äldre par i backen. De hejade glatt och var imponerade av att jag sprang backen upp och ner. Men den sista kommentaren jag fick av damen innan de fortsatte från backen gillade jag inte:  "Är det baddräkten som spökar?". Varför ska samhället i stort vara så fokuserat på att träning är något man för tillfälligt inför en badsäsong och sommar?

Det är så tråkigt att det finns så många som inte ser träning och kost som är bra för kroppen och hälsan som något naturligt och något som man håller sig till varje dag för att man mår bra av det. Jag hoppas och tror att ni läsare ser på träning som ett glädjefyllt inslag i vardagen, som ger energi och får er att må bra! Tänk vad tråkigt om man bara "fick" träna inför sommarsäsongen. Tur att det inte behöver vara så!

Damen i backen menade säkert inget illa. Det var nog mest jag som tolkade det så. Men det fick mig att tänka på vilken tråkig inställning samhället har när det kommer till Beach-säsongerna. Sådana löpsedlar, med tips om hur du kommer i form inför Beach 2012 eller vilket år det nu är, säljer alltid bra. Kan vi inte bojkotta alla dessa tidningar och istället träna hela året för att det är kul och för att vi mår bra av det?!!

Kanske låter jag motsägelsefull eftersom jag tidigare år (som till exempel 2010) har haft inlägg med tips inför just Beach-säsongen? Jag kan hålla med om det. Se dessa tips som något du kan ha nytta av och bli inspirerad av HELA året!

Backintervallerna var som vanligt grymt tråkiga och jobbiga, men ett ont måste om jag vill bli bättre i min löpning. Jag avslutade träningspasset med benövningar hemma på tomten.

Dagens träning:
  • Promenad: Sträcka: 1,89 km - Tid: 16,57 minuter - Snittfart: 8:58 minuter/kilometer
  • Löpning med 12 backintervaller: Total sträcka: 2,54 km - Tid: 13,43 minuter - Snittfart: 5,24 minuter/kilometer
  • Promenad: Sträcka: 0,81 km - Tid: 7:36 minuter - Snittfart: 9:19 minuter/kilometer
  • Styrketräning för ben: 
    • Utfallssteg, 135 stycken
    • Knäböj, 100 stycken
    • Knäböj i nedre läget, 50 + 50 + 50 stycken
    • Utfall med bakre fot högre upp, 25 + 25 + 30 stycken / ben
    • Benlyft liggande på rygg, 16 + 16 + 16 stycken / ben
    • Hällyft, 25 + 25 + 25 stycken

12 kommentarer:

  1. Håller med dig helt! Lever man hälsosamt året om så får man ju en "look" som håller för mååånga beachar framöver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den "looken" har man då året om så man vågar bada i badhuset även på vintern. ;-)

      Radera
  2. Håller med dig helt och full!
    Träning året runt och bra mat för det mesta ;O)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår din reaktion, även om damen inte mena något illa så kan man tolka det på ett annat sätt. Det verkar precis som att vissa personer försöker hitta en konkret anledning till att folk tränar, att man måste ha ett specifikt mål. Tankarna på att man tränar för att må bra HELA året verkar obefintliga hos vissa personer. Troligtvis för att de själva inte gör det och de flesta utgår från sina egna erfarenheter och sin egen lilla värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd om de som inte har upptäckt vilken glädje träning ger året om!

      Radera
  4. Håller med dig fullständigt!! Jag får ofta frågan när jag tänker sluta? Du är ju tränad nu....
    Hur tänker folk? Men det är tyvärr som fitnessguru skriver, vissa måste ha ett specifikt mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de inte förstår att träning är färskvara. Även om man är vältränad så är man ju tvungen att "underhålla" kroppen för att inte tappa det. Plus att träning ju är så mycket mer än att hålla sig vältränad! :-)

      Radera
  5. Den där kommentaren gjorde mig irriterad :/
    Folk har inget vett ibland känns de som.
    Gött med backintervaller, när de väl är över :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är backintervallerna som bäst när de är över!

      Radera
  6. Jaa, jag håller med!! Så störande att folk tror att bara för att man är ute och springer en vacker vårdag, så är det BEACH 2012 som är i tankarna. Kanske bara springer för att jag tycker det är roligt och vill hålla igång! Å fy fan vilken äcklig kommentar, sku ju skrika något väldigt otrevligt tillbaka.

    Att börja träna inför beach kan (observera kan) dock vara en kick för många att komma igång med träningen med tanke på att tyvärr är det många som bara växer och växer. Fast det bör ju inte bli en stressig hets som tär på en själv. Men det kan ju som sagt sätta igång många mot en hälsosammare och mer träningsrik livstil :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju perfekt om inför-beach-träningen kan bli en kick som gör att man håller fast vid träningen och det hälsosammare livet, men jag tror tyvärr att det är vanligare att man satsar på beachsäsongen för att sedan lägga av med träningen till hösten...

      Radera