torsdag 7 juni 2012

Tips på hur man får till tidig morgonträning

Multitasking i badrummet
Som ni har märkt gillar jag att träna på morgonen. Nu när jag är mammaledig brukar det inte bli fullt så tidigt som när jag jobbar och tränar innan jobbet. Idag blev dock träningen tidigare än vanligt då jag körde mitt pass innan Wilmer hade vaknat.

När man tränar tidigt på morgonen och har en tid att passa gäller det att man har ett planerat tidsschema att hålla sig till. Här kommer därför mina tips på hur man kan få till morgonträning med tidspress.


Tips för tidig morgonträning:
  • Planera dagen innan vad du ska träna och hur länge. Räkna sedan ut när du behöver gå upp för att hinna med det. Ställ alarmet på den tiden och se till att inga ursäkter duger för att inte gå upp då.
  • Lägg fram träningskläderna du ska ha på dig
  • Lägg fram de kläder du ska ha efter du har tränat alternativt packa väskan du ska ha med till träningsanläggningen.
  • Förbered kaffebryggaren och frukosten du ska äta innan och efter passet.
  • Gå och lägg dig i tid och tänk gärna igenom träningspasset innan du somnar.
  • Multitaska på morgonen, t ex sminka dig samtidigt som du dricker kaffet.
  • Effektiv övning med både hantel och gummiband som redskap.
  • Om du har det svårt att få till mycket tid till träning på morgonen kan du planera ett kortare pass bestående av till exempel intervallträning för att få ut så mycket som möjligt av den tiden.
Lycka till!

Mitt träningspass denna morgon bestod av ett gäng härliga styrkeövningar för axlarna, med gummiband, viktplattor och hantlar. Jag tränade övningarna som cirkelträning, d.v.s. alla efter varandra innan jag började om på nytt och gjorde så i två varv till. Aj, vad det sved skönt i axlarna efter det passet! Därefter trampade jag mig svettig på spinningcykeln.

Svettig spinning!
Dagens träning:
  • Styrketräning för axlar i cirkel - tre varv:
    • Drag upp mot bröst med gummiband och hantlar
    • Press ovan huvudet med hantlar
    • Flyes med viktplattor
    • Rotatorcurl med viktplattor
    • Axelpress bak med gummiband i dörr
    • Axeldrag uppåt med raka armar, först med hantel, sedan med gummiband
    • Armhävningar med axelbrett mellan händerna
  • Spinningcykling 30:32:4 minuter

12 kommentarer:

  1. Mycket bra tips, jag har morgontränat i ett halvår och jag är verkligen ingen morgonmänniska...det gäller att bestämma sig och som du skriver, inga ursäkter duger.
    Bra jobbat med passet :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ett strålande exempel på att man verkligen inte behöver vara morgonmänniska för att klara av att träna på morgonen! Härligt! Kram

      Radera
  2. Bra tips, jag behöver verkligen bli bättre på att genomföra morgon pass. Men jag kommer aldrig upp, skulle nog behöva köpa mig en väckarklocka som flyger iväg som jag måste jaga eller nåt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungerar det inte om du ställer klockan en bit ifrån sängen att du måste kliva ur sängen för att stänga av den? På så sätt är du redan uppe då!

      Radera
  3. Åh, vad duktig du är med att träna på morgonen och köra bra styrkepass hemma! Verkligen inspirerande! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju så duktig med dina löparpass! Kram

      Radera
  4. Bra pass!!
    Tycker också om att träna på morgonen (då blir det verkligen gjort). Är inga problem för då har man ju bestämt sig och hinner inte få några ursäkter ... SKönt att väcka kroppen med träning!
    =)

    SvaraRadera
  5. sv: jamen lr hur, alltid härligt med svettigt å skakigt pass.. ser att du fick till ett riktigt svettigt å härligt pass du med :)

    å morgonträning är det bästa! =D

    SvaraRadera
  6. Just det där att hitta inte på några ursäkter för att få ligga kvar i sängen, MÅSTE jag bli bättre på. det är ju så skönt när man väl är uppe.

    SvaraRadera
  7. Härligt, så där planerar jag oxå de gånger jag väl gå upp och tränar innan. Gött pass!

    SvaraRadera