onsdagen den 11:e juli 2012

Forma rumpan


Jag skulle ljuga om jag sade att jag BARA tränar för att må bra och hålla mig pigg, stark, snabb och uthållig. Dessa är självklart viktiga skäl till varför jag tränar. Men jag gör det också för att bibehålla en kropp jag trivs i och för att forma vissa kroppsdelar.  

Rumpan är en sådan kroppsdel som jag gärna formar lite extra. Efter graviditeten har den blivit plattare. Inget fel med det, men det vore kul att få tillbaka lite mer form på den. Idag blev det därför Booty-träning för hela slanten.

Det är inte bara rumpan som får sig en rejäl omgång vid ett Booty Express pass. Även benen och konditionen tränas. Ett par av låtarna är med fokus på att få upp pulsen rejält genom att varva utfallshopp med andra sorters hopp.

Eftersom jag har tränat Booty så länge och så många gånger behöver jag lite mer utmaning när jag tränar detta. Därför brukar jag träna den jobbigaste låten två gånger och två Booty-pass efter varandra.

Dagens träning:
  • Booty Express Q3 2008, 7 låtar (jag körde låt nummer 3 två gånger - gahhh jobbigt!)
  • Booty Express Q4 2008, 6 låtar

Det fungerar oväntat bra att träna hemma med bebis. I början när han var liten kunde jag låta honom ligga på en filt medan jag tränade. Sedan fungerade det med babysittern för att han skulle vara nöjd. Nu när han är större fungerar inte något av det längre. Jag får antingen vänta med träningen tills hans sover eller medan hans pappa är i närheten. Eller så får jag passa upp på hans små rackartyg medan jag tränar. Idag sprang han runt i sin gåbil medan jag tränade booty. Ett träningspass för honom också!

Efter träningen kokade jag gröten med lite mjölk i enligt det tips jag fått av Anna. Det blev gott! Jag lyxade till med både äpple och nektarin samt en klick jordnötssmör till gröten.

7 kommentarer:

  1. Bra jobbat Karin! Jag har sprungit idag, första passet ever :) Kändes rätt bra och det kan jag tacka kb träningen för :)
    Ps du har en fin rumpa!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till springturen! Vad roligt för dig! Kram

      Radera
  2. Kan du beskriva ett bootypass?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett Booty Express pass är 30 minuter långt och består av sex stycken låtar med lite olika fokus.
      Låt 1: Fokus ligger på att värma upp och göra olika typer av övningar för ben, rumpa och höftböjare som förberedelse för passet.
      Låt 2: Nu ska pulsen upp och konditionsövningar varvas med benövningar
      Låt 3: Detta är den mest konditionskrävande låten och man brukar bli rejält andfådd av denna låt. Ofta är det utfallshopp, höga knän-hopp eller andra typer av konditionskrävande hopp.
      Låt 4: Denna låt består av mängder av knäböj.
      Låt 5: Denna låt består av mängder av utfall.
      Låt 6: Brukar oftast ske på en matta på golvet. Ofta är det olika typer av benlyft-övningar som görs.

      Koreografin byts ut en gång per kvartal och då blir det nya låtar och övningar. Men upplägget är alltid detsamma. Booty Express är ett pass som hålls på World Class anläggningar.

      Radera
  3. Göttans! Skönt att de fungerar så bra med hemmaträningen. De brukar gå bra här hemma oxå, försöker få med sonen på en del övningar :D

    SvaraRadera
  4. sv: det var superroligt! :)

    Vart har du den där musiken.. är de på spotify lr förstår inte riktigt :P

    SvaraRadera