måndag 9 juli 2012

Grym (gym-)start på veckan

 Axeldrag uppåt/framåt framför kroppen med raka armar och tricepsdips mot stol

Min vecka startade minst sagt på ett bra sätt. Först en skön sovmorgon då mannen gick upp med sonen när han vaknade. Och efter en liten frukost körde jag ett bra styrketräningspass för axlar, bröst och triceps. Dessutom fick hjärtat jobba lite då jag varvade mina superset med konditionsövningar i tabataintervaller. Som oftast körde jag intervallerna med 20 sekunders aktivitet, 10 sekunders vila och detta åtta gånger.

Resten av dagen fortsatte på ett härligt sätt. Vi har hängt i trädgården, njutit av solen och haft besök av Wilmers farfar och gammelfaster. Kort sagt; en trevlig start på denna vecka!

Dagens styrketräning - samtliga övningar i tre set:
  • Uppvärmning: tre olika övningar för överkroppen, gummiband
  • Superset 1: bänkpress på marken, hantlar - breda armhävningar
  • Tabataintervaller: inhopp med ben, stående på alla fyra
  • Superset 2: stående bröstpress med gummiband, handflator nedåt - flyes ut åt sidorna, gummiband
  • Tabataintervaller: skidhopp
  • Superset 3: axelpress ovan huvudet, hantlar - stående bröstpress med gummiband, handflator inåt
  • Tabataintervaller: jumping jacks
  • Superset 4: axeldrag upp mot bröst, hantel och gummiband - tricepsdips mot stol
  • Tabataintervaller: höga knän-hopp
  • Superset 5: axeldrag uppåt/framåt framför kroppen med raka armar, hantel - axelrotation för rotatorkuffen, gummiband
Wilmer var med under början av mitt träningspass innan han och hans pappa gick ut på en promenad. Jag försökte locka med alla hans leksaker, boll och allt annat som han normalt sett tycker är roligt. Men det enda han satte fart till (han kryper snabbt nu!) var hantlarna. Det blir nog en gymkille av honom!

23 kommentarer:

  1. Så klart att det blir en gymkille av Wilmer :)
    Grymt jobbat Karin! Så imponerad av din träning!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tro att det blir det när man ser honom nu, men han får såklart bli precis vad han själv vill. Kram

      Radera
  2. Härligt! Och man kan ju alltid hoppas att barnen tränar. Mina killar har vuxit upp med två ständigt tränande föräldrar, på gymmet, och det verkar snarare ha skrämt dom ifrån gymmet. I alla fall nu ;) Kan ju hoppas på förbättring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på förbättring då! Men huvudsaken att de mår bra och trivs själva med det de gör. :-)

      Radera
  3. sv: Ja, det roliga är ju att jag inte fick packa ner träningskläder/skor då jag packade. För ena grabben skulle minsann träna... Haha. Han som inte ens rört sig sedan februari ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är han igång snart ska du se! :-)

      Radera
  4. Grymt med tabata-intervaller, det är kul och jobbigt! :)

    SvaraRadera
  5. En fråga. Superseten, kör du dem x3(15x3?) Hur lång vila mellan?Sen tabataintervallerna x8?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kör superseten gånger tre. Jag kör först de två övningarna i supersetet direkt efter varandra, sedan en kort vila på ca 20 sekunder, sedan två set till på samma sätt. Hur långa repetitioner jag kör beror på vilken övning det är samt hur tungt jag kör. Övningarna idag var allt från 10 till 24 repetitioner. När jag tränar på gym brukar jag dock skilja mellan lätt och tung träning och alltså varva mellan många och få repetitioner i olika pass. Hemma är det svårare då jag inte har så många olika vikter att tillgå.
      Tabataintervallerna körde jag gånger åtta idag, ja.

      Radera
    2. Tack! DÅ ska jag testa det! Tack för all inspiration!

      Radera
    3. Ytterliggare en fråga... bröstpress... kan du visa skillnaderna mellan handflata neråt och inåt?
      Vad är skillnad mellan hanteldrag och rodd (stående)

      Radera
    4. När jag tränar bröstpress med handflator nedåt drar jag i gummibandet, som sitter fast bakom mig i en dörr, med armarna i riktning framåt. Samma övning fast med handflator inåt gör jag genom att dra armarna mot varandra med lätt böjda armbågar.

      Hanteldrag gör jag genom att stå framåtböjd över en bänk eller dylikt, hålla ena handen och ena knät på den och dra en hantel med den andra armen, från rak arm till helt böjd arm i övre läget. Låt ryggen aktiveras ordentligt i rörelsen. Stående rodd med hantlar gör jag genom att stå med båda fötterna på golvet, vara framåtböjd med överkroppen och dra båda armarna bakåt med ryggens kraft. Kläm till skulderbladen innan du vänder rörelsen tillbaka.

      Radera
  6. Hello :) vilken härlig träning! Imorgon är de min tur att köra styrka :) vilken är din favvo övning förresten? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att välja favoritövning, men jag älskar att träna axlar så det får nog bli axelpress ovan huvudet.

      Ha så kul när du tränar styrka imorgon!

      Radera
  7. Godmorgon! Ska testa detta passet idag. Har lite träningsvärk i benen sen mit ben och rumppass i förrgår. Så idag får överkroppen jobba lite mer. Ha en fin dag! /Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg. Lycka till med träningen!

      Radera
  8. Vilken härlig start på veckan, inspirerande med olika hemmaövningar:)

    SvaraRadera
  9. Ja, man undrar vad det är med hantlarna som lockar så mycket.... Vår Ruth är likadan, så fort hantlarna plockas fram blir hon tokig av glädje och går och plockar på dem, de allra lägsta vikterna vi har (0,5 kg) går hon runt och bär på samtidigt som jag tränar, supergulligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad sött att hon vill vara med och träna!

      Radera
  10. Mycket inspirerande :-) Hemmaträning passar mig allra bäst. Jag gillar löpträning denna årstiden, men vill få in lite styrka. Men att gå på gym är inte min grej, utan jag försöker köra lite hemma :-) Jag har en fråga angående core-träning. Jag brukar gå på cxworx, men jag har precis flyttat och jag vet inte än om flytten bara är för en kortare period och då vill jag inte betala dyrt för att gå på sådana pass. Tips på dvd att köra efter hemma? Jag hittar inte vart man kan köpa tex core express!

    Tusen tack på förhand!!

    /Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hemmaträning bra! Tyvärr har jag dålig koll på dvd'er för core-träning. Jag instruerar själv i core express på World Class och därför har jag tillgång till de dvd'erna. Hoppas att du hittar något som fungerar för dig!

      Radera