tisdag 3 juli 2012

Maxtest plankan

När man har en 7-månaders bebis som just lärt sig krypa och är överallt hela tiden blir inte träningen alltid som man har tänkt sig. Jag inledde dagens träningspass med att maxtesta mig i plankan. Men jag var tvungen att avbryta lite tidigare än jag behövde samtliga gånger för att små fingrar fingrade på min mobil eller små händer pillade med något annat de inte fick.

I tre omgångar testade jag mig i den raka plankan. Jag hade nog inte klarat så mycket längre tid än en minut även utan bebis. För efter en minut i plankan börjar jag tycka att det är jobbigt. Däremot har jag inga problem att stå i flertalet en-minuters-plankor efter varandra om jag får vila lite mellan plankorna.

Efter tre plankor gav jag upp maxtestandet och tränade ett pass Core Express istället. Också bra träning för bålen! Vi höll till på samma filt, Wilmer och jag. Han kröp bokstavligen omkring på och runt mig medan jag tränade core.

Färdigtränad
Det blev ett till maxtest av plankan. Men även denna gång fick jag springa upp och fånga in Wilmer så att han inte skulle göra sig illa där han kröp omkring under våra fåtöljer. Nästa gång jag testar att stå i plankan så länge som möjligt ska jag göra utan bebis! Jag hade tänkt att testa det igen efter att jag tränat klart på spinningcykeln. Då var Wilmer med sin pappa. Men vid det laget var jag alldeles för trött och hade ingen energi kvar så jag avstod.

Dagens träning:
  • Rak planka: 1:00 minut + 1:30 minut + 1:20 minut 
  • Core Express Q2 2009, 6 låtar, 23:08 minuter
  • Rak planka: 1:37 minut
  • Spinning 31:25:8 minuter
    • Uppvärmning 5 minuter
    • Backe 5 minuter
    • Tabataintervaller; 20 sek hårt, 10 sek aktiv vila x 8
    • Tabataintervaller; 20 sek hårt, 10 sek aktiv vila x 8
    • Backe 3 minuter
    • Tabataintervaller; 20 sek hårt, 10 sek aktiv vila x 8

13 kommentarer:

  1. sv: tack, jo det var riktigt jobbigt faktiskt! hade planerat att köra varv 1 tre gånger men orkade inte, så fick ändra lite. skitjobbigt :P

    SvaraRadera
  2. Vill bara att du ska veta att du är en stor inspiration för mig! När jag blir ''stor'' (eller hur man ska säga haha) vill jag kunna leva ett lika aktivt liv som du och ha en fin familj och liksom vara tillsfred med livet... du verkar så nöjd och glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fina ord! Tack!

      Ja, jag trivs med livet och är väldigt glad och tacksam för att jag kan leva ett aktivt liv och har en underbar liten familj! :-)

      Radera
  3. Grattis med forsiden på tidningen! Venter på blogg-innlegg..

    Join #plankadayjuly på Instagram da vel! Just for the fun of it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite kul att hamna på framsidan!

      Jag får kolla in den där plankautmaningen. ;-)

      Radera
  4. Du gjorde det - kommer att ställa mig i plankan genast! Lägger mig inte i sängen före plankan är avklarad. 3 minuter totalt ska det bli.. uppdelat eller inte... få se!

    SvaraRadera
  5. Just nu tycker jag att det är jobbigast för axlarna när jag står i plankan, oavsett teknik. Är lite trött och öm i en axel nämligen, och de behövs för plankeliplank.

    Vilket bra pass du fick ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var rädd om axlarna och vila från plankor ett tag då! Viktigt ju att man inte balastar någon av kroppsdelarna fel.

      Radera
  6. Plankan är grym! Jag borde köra mitt gamla corepass igen. Där är det nästan bara plankor...
    Grattis till tidningen. Jättekul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plankan är grym och också för att den går att variera i så många olika varianter. Ja, lite kul det där med tidningen! =)

      Radera
  7. Heja plankan!
    Såg dig på löpet i går. Vad handlade det om? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu skrivit om det här: http://fitnessochhalsa.blogspot.se/2012/07/expressen-jag-pa-en-lopsedel-om-viktras.html

      Radera